Spis dine D-vitaminer

D-vitaminer er essentielle for vores velbefindende, fordi vitaminet hjælper os med at optage og omsætte den kalk, vi indtager, så vores knogler forbliver sunde og stærke. Nylige studier indikerer også, at D-vitaminer har andre fordele, for eksempel ser det ud til, at vitaminet kan beskytte os mod forkølelser og depressioner.Hvis du ikke får nok D-vitaminer, er du mere udsat for at blive ramt af knogleskørhed, ligesom du er udsat for svagere muskler og muskelsmerter. Det er fordi, at når du er i underskud af D-vitamin, begynder din krop at bruge af calciummet i knoglerne. Bliv klogere på D-vitaminer og almen sundhed på doc24.

D-vitaminer kommer fra solen

En nem måde at få D-vitaminer på er ved at opholde sig i sollys. D-vitamin er faktisk et hormon, der opstår, når vi udsættes for UV-B stråler fra solen. Når det sker, danner kroppen hormonet ud fra kolesterol i huden. Derfor er det et krav, at huden er helt bar, før vi kan danne nok D-vitamin i kroppen.Men den nemme vej er ikke altid den bedste. For længere ophold i solen øger nemlig din risiko for at udvikle hudkræft. Ifølge Kræftens Bekæmpelse skyldes op imod 90% af alle tilfælde af kræft for store doser af UV-stråling fra solen eller solarier.Med andre ord er det en ret risikabel metode til at få D-vitaminer på. Solcreme kan beskytte dig mod solens farlige stråler, men så nedsætter du hudens modtagelighed for solstrålerne. Det betyder, du skal opholde dig endnu længere i solen.Der findes andre og mere sikre måder til at få D-vitaminer på, for eksempel kan du få dem gennem din kost, men du kan også få dem gennem kosttilskud.

D-vitaminer gennem kost og kosttilskud

At spise sig til sine D-vitaminer er desværre ikke lige så effektivt, som hvis man fik dem via solen. Til mindsker du din risiko for at få hudkræft gevaldigt, når du spiser dine D-vitaminer.Gode madkilder inkluderer blandt andet fed fisk. Så spis du bare masser af laks, ørred, makrel, tun og ål – de er alle sammen gode kilder til vitaminet. Udover D-vitamin får din krop også sunde omega-3 fedtsyrer, når du spiser fed fisk.En anden god kilde er svampe. Ligesom mennesker har nogle svampe evnen til at producere D-vitamin, når de udsættes for sollys. Men de fleste svampe bliver dyrket i mørke, og de indeholder derfor ikke vitaminet af gode grunde. Nogle producenter har dog set lyset, og de dyrker derfor særlige svampearter, som kan tåle sollys i ultraviolet lys for at fremskynde deres produktion af D-vitamin.Er det for anstændeligt at lede efter fødevarer rige på D-vitamin, findes der en nemmere måde, hvorpå du kan få de vigtige vitaminer.Kosttilskud kan hjælpe dig med at få din daglige doses D-vitamin nemt og simpelt. Når du tager kosttilskud, bliver du ikke udsat for solens stråler, og du behøver heller ikke lede efter bestemte fødevarer, som kan give dig et vitaminboost.Alt du har brug for, kommer i form af en lille pille, som du skal tage 1-2 om dagen alt efter dit behov.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *